Panama`s Paradise Reviews on Tripadvisor

Thursday, September 20, 2007

Back in Bocas!

Zo, kan niet anders zeggen, maar wat een heerlijkheid om weer thuis te zijn! Ik heb me de afgelopen periode in Nederland zo goed vermaakt, dat ik nauwelijks aan Bocas gedacht heb. Maar nu ik weer terug ben, weet ik weer waarom ik het zo ontzettend naar mijn zin heb hier. De geluiden en chaos om me heen: spelende kinderen, vlagen van allerlei soorten muziek en dan het liefst door elkaar heen, blaffende honden en alle andere geluiden van de verschillende bezigheden van de mensen om me heen. Beetje jammer was dat op de dag van mijn terugkomst mijn electriciteit was afgesloten, dus moest ik met een verlengsnoer en de buren in de weer. Scha was jarig dus zijn we gezellig gaan eten met wat mensen en daarna nog even de kroeg in... Gezellig! En eenmaal in mijn bedje onder schone lakentjes, begon het ook nog te regenen `s nachts! Dat heb ik pas gemist: een tropische hoosbui op het zinken dak, en ik lekker knus in mijn bedje. Beetje jammer was die ouderwets betonne kop die je krijgt van teveel panamese rum de volgende dag! Maar en dagje huis schoonmaken en in tuintje wroeten doet wonderen! Heb een buurtvriendje Armando van 9 opgetrommeld en die heb ik aan de arbeit gezet. Muziekie erbij, glaasje cola en pepernoten en daar gingen we. Ons uit de naad gewerkt en `s middags vertrok ie met een knisperend tientje op zak, helemaal blij was ie. Maar vandaag kwam ie me nog even helpen met de keuken en vroeg ik of ie er al wat voor gekocht had: Ja, avondeten voor hem en zijn familie: kip, rijst en bonen... damn. Gesproken met opa, die helemaal blij is met de vooruitzichten van een koop. Ook met een advocaat gesproken, maar die moet ik morgen weer een bezoekje brengen om alle vragen die ik heb op hem af te vuren... En believe me, dat zijn er een heleboel. Wat ik wel een beetje vergeten was, is de mañana-mañana mentaliteit van de panamezen. Mijn electricien en computer-nerd zouden beide hier zijn om vier uur, maar geen een is komen opdagen. Dat geloof je toch niet. Maar helaas heb je die mensen toch echt nodig, zeker met die slow-ass computer van mij! Kreeg net bezoek van een handje vol buurtkindertjes dus kwam even een praatje maken. Verraadt een vriendje drie anderen dat zij zich verstopt hadden in de cayuco waar de planten instaan. En idd was mij al opgevallen dat er een grote open ruimte was onstaan, op een of andere manier. Vervolgens werd er gevraagd of ik ook ¨confites¨ heb, dus heb ik ze ook een bakje pepernoten gegeven, waarop eentje het op hondebrokken vond lijken... Daarna wilden ze ook nog even slingeren in mijn net vers gewassen hangmatten, maar binnen no time werd ik geroepen omdat iemand een tik had uitegdeeld dus heb ik ze maar weer weggestuurd. Dus tot zover het wel een wee op een eiland in de cariben! Oja, de electricien is nog gekomen. Bleek mijn licht het wel te doen maar de lamp aangesloten op een andere switch... Vaag!
En deze kindertjes zijn trouwens Papito en Maritza met hun outfit als ze net van de kerk vandaan komen. Kwamen ze speciaal showen zodat ik een foto van ze kon nemen...

2 comments:

Anonymous said...

he Jenny,
wat ontzettend leuk om je blog te lezen. Wij komen in juli/augustus naar Bocas. Kunnen we al slapen in het Paradise? En heb je last van malaria daar? Er is zoveel tegenstrijdige info over....

p.s. we reizen met 2 kids van negen

groet
Judith Wolterink

Anonymous said...

zeer interessant, bedankt