Panama`s Paradise Reviews on Tripadvisor

Tuesday, October 12, 2004

Mexico... viva????

Vandaag zijn we ´s morgens vroeg vertrokken uit Palenque, op weg naar San Cristobal de las casas. Beide plaatsen bevinden zich in de provincie Chiapas, waar de grootste onrusten plaatsvinden in heel mexico. Heel braaf had ik gisteren-avond op de valreep een beetje ingestudeerd over deze provincie, maar dat het gelijk op die manier in de praktijk gebracht zou worden, dat had ik natuurlijk ook niet kenne verwachte... Chiapas kent vanaf 1994 nogal onrustige tijden omdat de indianen alhier in opstand zijn gekomen tegen de overheid. Het merendeel van de grond binnen deze provincie is in handen van slechts enkele families en al vanaf de spaanse overheersing worden de indianen onderdrukt en min of meer als slaaf ten dienste gesteld aan de heersende klasse. Na meedere onrustige perioden hebben enkele plaatsen in Chiapas zichzelf souverein verklaard en maken ze hier min of meer de wet uit. Er is wel politie maar die houdt slechts toezicht en laat de Zapatisten hun gang gaan. Maargoed, na Aqua Azul bezocht te hebben, taaiden wij braaf af naar de volgende bestemming. Al voor vertrek vertelde Jose de chauf mij, dat er een blokkade van Zapatisten stond aan de kant van de weg, wat in zou houden dat we zouden moeten betalen en dan door konden rijden. En inderdaad, niet veel na de koffie reden we in op dit zooitje ongeregeld... En ik maar denken dat ik inmiddels heel wat heb meegemaakt tijdens de omkoop-praktijken aan de grens van Nicaragua. Wat gebeurde er nou? Er stond een zooitje straatschoffies met een balken van hout, volgeslagen met spijkers, aan beide kanten van de weg. Na elke auto die betaalde, trokken ze de balk van de weg en mocht deze auto doorrijden. Auto´s die na te lange tijd nog niet betaalden, spoten ze vol met graffiti... excuse me??? Toen wij eindelijk aan beurt waren, wilden het schorrie-morrie 1000 peso´s hebben, estan loco´s o que?? Gelukkig bestaat er een boel solidariteit onder de chauffeurs onderling op de weg, dus we waren allang ingeseind dat dat 300 zou gaan kosten... Het gajes wilde nog wel de bus binnenstappen om te collecteren, maar dat schijnt meer intimidatie te zijn dan werkelijkheid. Zou mij niks verbazen als ze een overeenkomst hebben met de plaatselijke politie van wat wel kan en wat niet, want binnenkomen deden ze niet... En dan daarbij, over mijn lijk zeg maar... Maar alle koppies voor het raam, ogen als schoteltjes, zeiden mij voldoende... deze mensen hebben vanavond wat te schrijven aan het thuisfront.... haha! Viva Mexico!!!

1 comment:

Anonymous said...

Haha, San Christobal! Wist je nog dat we daar waren en alleen een bus transfer en een ontbijtje hadden gescoord, ondertussen de kerk bezichtigen en iets van die oude vrouw probeerden te jatten(wisten wij veel dat we alleen mochten kijken). Bleek later dat San C. toch wel je van het te zijn... Hopelijk krijg je daar nu meer van mee.

Ciao amiga y cuidate mucho!
XX R.