Panama`s Paradise Reviews on Tripadvisor

Wednesday, May 10, 2006

Carnaval

Carnaval, een fantastisch feest, heb ik altijd al gevonden, ook in Nederland. Gezellig naar Ijsselstijn, `t Praethuys en Grazy... lachen, gieren en brullen! Nou maar hier in Panamà gaat ook het dak eraf. Elke Carnaval komt er een watertank-wagentje aangereden en gegint de lol met de waterslang. Muziek staat wel vaker hard, dus daar kijken we niet van op. Wat wel een aangelegenheid-verschijnsel is, is het openbare drinken. Iedereen loopt met een biertje of een fles sterke drank in zijn hand. En leer mij de echte panamees kennen: een mega-koelbox. Ookal is carnaval alweer tijden geleden, ik vind toch dat ik jullie de mooiste kiekjes van Bocas alsnog moet laten zien. Daarom alsnog ff een kleine selectie. In Bocas staat Carnaval altijd in het teken van de duivel. Waarom dat is, dat is me op de dagen zelf regelmatig uitgelegd, maar moet jullie dat antwoord verschuldigd blijven. Moet toegeven dat ik zelf ook lekker lokaal meedeed met de drank-consumptie, dusse van die informatie is weinig blijven hangen. Maargoed, de duivels lopen dus deze dagen rond met een zweep en slaan elkaar (en baldadige jongeren) tegen hun benen. Uiteidelijk wordt qua costuum de winnende duivel uitgeroepen, en daar zie je iedereen op de foto rechts naar kijken. Vraag me niet waarom, maar de nieuwe regering had besloten dat de veiligheid dit jaar niks te wensen zou overlaten. De geruchten gingen dat we een invasie zouden krijgen van 200 politie-agenten. Of het er echt zoveel waren, dat laten we in het midden, maarre we hebben ons zeker veilig gevoeld. Ze waren werkelijk overal. Ben ervan overtuigd dat de duivels op het podium zich werkelijk een momentje wereldberoemd voelden! Ikzelf had het ook goed bekeken. Ik werkte toen zeg maar een slag in de rondte in het restaurant. Ik zag de bui al hangen, dat ik zeg maar 4 dagen lekker daar zou rondlopen en het carnaval aan mij volledig voorbij zou gaan. Nee dus, ik ben lekker buiten gaan staan met zo`n klein vreet-tentje en hardstikke los gehad. Ik kijk nu alweer uit naar het aankomende jaar. Maar voor mensen die wel van een feestje houden, zometeen hebben we de Feria del Mar, over twee weken geloof ik. En dan 16 november, echt het beste feest dat ik hier heb meegemaakt in Bocas! En dan heb je ook nog de doorsnee weekenden, oh, er komt geen eind aan het feestgedruis....

No comments: