Panama`s Paradise Reviews on Tripadvisor

Tuesday, June 15, 2010

Geen bericht is goed berich!

Ik had laatste keer geschreven dat ik vanaf un weer elke maand iets van me zou laten horen. Inmiddels is er lang en breed een maand gepasseerd, maar helaas geen spectaculaire nieuwtjes van mijn kant. Natuurlijk is ook het WK hier losgebarsten, alleen een beetje jammer dat de eerste twee wedstrijden om 6:30 in de ochtend beginnen... Bocas is nagenoeg leeg, op een paar verdwaalde backbackers na. Met geluk heb ik drie kamers vol, dus ik mag even zo goed niet klagen. Deze rustige periodes zijn ideaal om de huisjes bij te houden. We hebben cemente paadjes aangelegd, van de Saigon Straat naar de eerste twee cabanas. Als het veel regent, staan deze huisjes op het wáter en brengen de gasten veel modder mee naar binnen! Hopelijk is dat nu verleden tijd, maar we zullen het zien en beleven als de heftige regentijd weer losbarst. Verder hebben we alle huisjes gefumigeerd: al het hout ingespoten tegen beestjes. En dat blijkt elke keer hard nodig te zijn. Het balkon op de eerste verdieping is weer volledig geschuurd en in een nieuw laagje houtbeschermer gezet. Van de week heb ik de voorkant van Panama`s Paradise Property gepimpt. Nog meer planten naast de cayuco`s… ziet er zeer goed uit. Alleen een beetje jammer dat ik de hoofdwaterleiding geraakt had. Daar merkte ik niks van omdat het water maar drie keer per dag aan staat. De volgende ochtend zag ik wel een vreemd gaatje, waarvan ik me afvroeg of het soms een krab was, of een ander dier, die een holletje gegraven had. Toen ik terugkwam, stond ineens dit stukje van de straat blank, en hadden al mijn arme buren geen water! Shit! (Lang leven mijn watertank, dacht ik stiekem, want wat een drama als mijn gasten geen water hebben…) Water is een probleem in Bocas. Drie keer per dag gaat de waterkraan open water, en in die tijd hoop je dat de watertank bijgevuld wordt. Wij hebben hier een joekel, dus over het algemeen is het genoeg, zelfs bij maximale bezetting. Maar als er een kraan blijft openstaan, of vaker voorkomend, als de toilet blijft spoelen, ben je al dat water zo weer kwijt. En als de electriciteit uitvalt (geen zeldzaam verschijnsel hier) dan heb je ook geen druppel water. Dat is me nu al zo vaak overkomen, dat ik de informative tekst voor de gasten heb aangepast: Elk huisje heeft een emmer. Dus ik raad hen aan om die te vullen op de eerste dag van verblijf. Mocht de electriceit dan wegvallen, kunnen ze in elk geval een katte-wasje doen…En hoef ik niet meer te pas en te onpas in de watertank te hangen met emmers water… lang leve een derde wereld land! Een paar weken geleden was er de viering van de Black Virgin. Samen met Opa ben ik naar Bastimentso vertrokken en hebben we daar samen met Rafael deze feestelijkheden bijgewoond. Meer dan dans, eten en drinken is het niet. En alle opbrengsten kwamen ten goede van de school, dus dan moet je wel een hapje eten! Vorige maand hadden we senso en Panama. Alle mensen werden geteld en je moets thuisblijven tot ze bij je aan de deur waren geweest om een lijst met vragen door te nemen. Zelfs de toersiten. Als je ongeteld de deur uitging, kreeg je $50 boete. Dat is gemiddeld 25 uur werken voor de mensen hier, dus over het algemeen bleef iedereen braaf thuis. Het was sinds een paar dagen eindelijk mooi weer, dus alle gasten stonden te popelen om op tour te gaan. Gelukkig kwamen ze hier om 9 uur al langs, maar mensen verderop in de straat pas om 5 uur `s middags. Beetje jammerrr. Ik ben benieuwd wat de uitslag is van dit landelijke onderzoek…. Maar die resultaten zullen nog wel even uitblijven, verwacht ik. Verder staan Rafael`s House en Saigoncito inmiddels op Hostelworld and StudentUniverse. Hier kunnen mensen boeken en ze doen ook een aanbetaling, dus dat betekend dat ik elke dag de bezetting moet bijhouden. Ik heb me ingeschreven op deze sites, omdat zij samenwerken met de Lonely Planet, de reis-bijbel voor 90% van de reizigers. Het doel van Panama`s Paradise is om genoemd te worden in de 2011 editie van Panama! Dus over 3 maanden staan we hopelijk op deze site. Dat is de eerste stap in de goede richting! Gelukkig gaat het ook nog steed goed met de reviews op Tripadvsior. Inmiddels hebben we er al 47!
Met mij zelf gaat het ook goed. Heb nog steeds een vriendje, Nino. Hij is hel lief, behulpzaam en altijd vrolijk. Zondag speelt hij in de finale voor de eerste of tweede plaats in de Almirante Cup, waar ze al in geen jaren deel van hebben uitgemaakt. Als ze winnen krijgen ze een heuse outfit, spannende tijden dus! En of ze winnen of verliezen, het bier staat hoe dan ook koud! Hier in Panama laten ze geen gelegenheid voorbij gaan voor een feestje! Je maakt wat mee in Bocas!

No comments: